Uitdaging
In de VS is iPEC Coaching een bewezen succesvol concept om mensen op te leiden tot life coach of aanverwante coaching beroepen. Aan MediaMeisters de vraag om iPEC ook in Nederland en de rest van Europa op de kaart te zetten en tot een bloeiende business te maken.
Oplossing
In eerste instantie hebben we gekeken naar de vertaling van het Amerikaanse concept, naar de Nederlandse (en Europese) markt. Waar marketing en advertising in Amerika meer geaccepteerd worden door het publiek, kan dezelfde strategie in Europa averechts werken. Wanneer mensen het gevoel hebben dat ze het doelwit zijn van marketing kunnen ze nog wel eens hun hakken in het zand zetten. Om dit te voorkomen hebben we advertentieteksten en landingspagina’s gecreëerd die aansluiten bij de missie en visie van iPEC, maar niet zo agressief zijn dat ze de doelgroep tegen de borst stuiten.
Daarna zijn we gaan kijken op welk deel van de doelgroep we ons in eerste instantie het best kunnen richten. In 9 van de 10 gevallen beginnen we hier met de mensen die al op zoek zijn naar het product of de dienst die jij als ondernemer aanbiedt. Zo ook in dit geval. Na een uitgebreide analyse zagen we dat een groot aantal mensen al op zoek was naar een opleiding tot coach. Vanuit deze analyse en de algemene bedrijfsstrategie van iPEC hebben we toen besloten om ons in eerste instantie te richten op de mensen die op zoek zijn naar een opleiding als life coach of business coach via Google Ads.

Op basis van het succes en de learnings die we in deze eerste fase op hebben gedaan zijn we gaan kijken hoe we verder op konden schalen. Een stuk laaghangend fruit dat vaak wordt vergeten is de inzet van Bing Ads. Door dit in te zetten naast Google Ads, hebben we 10% winst kunnen boeken.
Vanuit daar zijn we samen met iPEC gaan kijken naar andere mogelijkheden om mensen te bereiken en te activeren. Hiervoor hebben we onder andere gekeken naar de inzet van Facebook en LinkedIn, waarbij we zowel organische als gesponsorde advertenties hebben ingezet om zo mensen met een latente behoefte te activeren. Hierbij hebben we gebruik gemaakt van blogposts die antwoord geven op vragen die mensen kunnen hebben aan het begin van hun reis om coach te worden. Door alle marketingkanalen zo in te richten dat we op elk moment wisten waar een bezoeker zich in de salesfunnel bevindt, zijn we in staat geweest ze elke keer te benaderen met precies die content die ze op dat moment nodig hadden.
Door de samenwerking nog verder te intensiveren hebben we flink door kunnen groeien, zowel in verkeer als leads. Daarnaast hebben we op basis van de goeie resultaten onze uitspanningen kunnen uitbreiden naar de rest van de wereld m.u.v. Noord en Zuid-Amerika. Onder meer door webinars te organiseren om zo warmere leads te creëren. Door inzichten vanuit de business te gebruiken, zijn we ook in staat geweest om nog specifieker onze advertenties te targeten door bijvoorbeeld een apart segment te maken gericht op expats. Door op deze manier samen te werken, hebben we continu nieuwe kansen kunnen spotten, tests op kunnen zetten en bij succes op kunnen schalen.
Resultaat
Het resultaat van deze mooie samenwerking? 7 keer zoveel verkeer en bijna 4 x zoveel leads vanuit Europa, Afrika en Azië.

Let’s work together!
Benieuwd hoe we ook jouw verhaal op een effectieve manier kunnen vertellen en zo jouw bedrijf laten groeien?