Hoewel de titel van deze blog anders doet vermoeden, is storytelling géén sprookje.
Het is een echt marketinginstrument dat steeds belangrijker wordt in het creëren van sterke merken en het aantrekken van klanten. Het vermogen om een goed verhaal te vertellen, is van onschatbare waarde voor bedrijven die willen opvallen en daardoor dus een essentieel onderdeel van je online marketingstrategie. Maar het kan best lastig zijn je merk en producten verhalend in de markt te zetten. In deze blogpost duiken we dieper in op de kracht van storytelling in marketing.

Waarom storytelling?

Waarom is storytelling zo belangrijk in marketing? Het antwoord is simpel: verhalen spreken tot de verbeelding en blijven hangen. Onderzoek laat zien dat de hersenen van mensen van nature zijn  afgestemd  op storytelling en over het algemeen beter reageren op verhalen dan op andere vormen van content. Verhalende content maakt een emotionele connectie met de doelgroep en zorgt ervoor dat jouw merk in het geheugen blijft hangen. Een goed verhaal kan complexe informatie eenvoudig overbrengen en de waarden en missie van je bedrijf tot leven brengen.

Even wat cijfers op een rij:

  • 55 procent van de consumenten is geneigd een verhaal beter te onthouden;
  • 68 procent van de consumenten geeft aan dat het verhaal van een merk hun koopgedrag beïnvloedt.
  • 92 procent van klanten wil dat een advertentie meer als een verhaal voelt.
  • Storytelling kan conversie verhogen met wel 30 procent

Storytelling in de geschiedenis

Wie denkt dat storytelling een nieuwe vorm van contentmarketing is, komt bedrogen uit. Inmiddels is storytelling in advertenties al honderden jaren oud.
Een van de pioniers op dit gebied was John Caples. In 1926 werd de copywriter gevraagd om enkele headlines te schrijven voor een advertentie voor pianolessen. Hij legde er enkele aan zijn chef voor, de keuze viel op de verhalende kop en uiteindelijk werden er een recordaantal coupons voor de lessen verkocht.

Tips & tricks

Hopelijk ben je geïnspireerd en wil je aan de slag met storytelling in je contentmarketing. Je hoeft natuurlijk geen hele sprookjesreeks of trilogie te schrijven om je doelgroep te bereiken. Storytelling in marketing wérkt wanneer je tot een duidelijk punt komt, het gaat hier voornamelijk om de aandacht vasthouden. Hou hierbij de volgende zaken in de gaten:

  • Ken je doelgroep: Begrijp wie je publiek is en wat hen motiveert. Pas je verhaal daarop aan.
  • Wees authentiek: Eerlijkheid en authenticiteit zijn cruciaal in storytelling. Vertel geen verzonnen verhalen, maar de echte verhalen van je merk.
  • Kies het juiste kanaal: Pas je verhaal aan, aan het marketingkanaal dat je gebruikt, of het nu social media, een blog, of een video is.
  • Vertel een doelgericht verhaal: Zorg ervoor dat je verhaal een duidelijke boodschap heeft en aansluit bij je marketingdoelstellingen.

Een goed verhaal heeft enkele essentiële elementen:

  • Een boeiende plot: Een goed verhaal heeft een begin, midden en einde. Het moet een duidelijke structuur hebben die de aandacht van de lezer vasthoudt.
  • Karakterontwikkeling: Sterke personages geven een verhaal diepte. Ze kunnen je publiek helpen te identificeren met je merk.
  • Emotie: Een verhaal dat emotie oproept, blijft bij mensen hangen.

De do´s and don´ts

Aan de slag met storytelling

Kortom: storytelling is een krachtig instrument wat ook jouw merk naar een hoger niveau kan tillen. Het zorgt voor een diepere band met je doelgroep en met de juiste ingrediënten kun jij je eigen verhalen creëren die in de hoofden én harten van je (potentiële) klanten en websitebezoekers blijven hangen.

En ze leefden nog lang en gelukkig….

Esther ZandbergContent Meister
Ontdek met ons hoe je storytelling toepast in je marketingstrategie. Ik vertel je er graag meer over. Mijn naam is Esther Zandberg en voor MediaMeisters ondersteun ik klanten met hun contentmarketing. Samen met jou wil ik graag op zoek naar jullie unieke merkverhaal.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil jij ook op de hoogte blijven over wat er speelt op het gebied van online en contentmarketing? En wil je weten hoe wij tegen ontwikkelingen aankijken met behulp van ons GBV*? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief.

*Gezond Boeren Verstand ®

Met het invoeren van mijn gegevens geef ik toestemming om contact met mij op te nemen.