Wat is wijsheid: zelf je online marketing doen of uitbesteden aan een bureau? Het is een vraag die veel bedrijven bezighoudt. Uitbesteden brengt kosten met zich mee en je hebt zelf wat minder controle over en toezicht op de activiteiten. Daarnaast wordt er binnen je eigen organisatie geen kennis opgebouwd over marketing. Toch zijn er belangrijke voordelen aan het uitbesteden van online marketing.
Online marketing is niet één ding
Online marketing bestaat uit vele takken. Zo heb je Google Ads, social media marketing, e-mailmarketing, affiliate marketing en ga zo nog maar even door. Als je voor al die disciplines een interne kracht moet aannemen, dan lopen de kosten alsnog aardig op. Er bestaan zeker allround marketeers die een aantal van deze kanalen onder de knie hebben, maar je kunt onmogelijk alle taken bij één persoon neerleggen. Het kan dan voordeliger zijn om per discipline enkele uren per maand in te kopen bij een online marketingbureau.
Vakkennis vereist
De complexiteit van online marketing is op het eerste gezicht niet altijd duidelijk. Google en Facebook vertellen je dat het opzetten van campagnes heel eenvoudig is en dat iedereen het kan. Dat is zo, maar niet iedereen kan het ook GOED. Je moet weten aan welke knoppen je moet draaien om elke marketingeuro optimaal te benutten. Daarnaast moet je campagnes blijven optimaliseren. Een keer een paar Google Ads aanmaken en er nooit meer naar omkijken heeft weinig zin en zal waarschijnlijk alleen maar geld kosten. Het loont dan echt de moeite om er experts op te zetten.
Tijd over voor je kerntaken
Door online marketing uit te besteden houden jij en je team tijd over om bezig te zijn met jullie kerntaken. Vaak krijgt een medewerker een paar uurtjes ‘marketing erbij’ in zijn of haar takenpakket. Die uren schieten erbij in omdat ze weinig prioriteit hebben ten opzichte van de kerntaken. Of ze worden halfslachtig uitgevoerd, omdat de medewerker geen tijd heeft om kennis over die nieuwe marketingtaken op te doen. Door je marketing uit te besteden bespaar je dus tijd en profiteer je bovendien van de up-to-date kennis van marketingexperts.
De regie in handen houden
Als je bang bent dat je de regie verliest als je online marketing uitbesteedt, maak dan goede afspraken met je bureau. Het voordeel van online marketing is dat je maximaal controle hebt over het budget. Je kunt precies (laten) instellen hoeveel budget per dag of per maand besteed mag worden en wat een click of sale mag kosten. Leg ook vast dat eventueel meerwerk door het bureau altijd eerst vooraf wordt overlegd. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Combineren is mogelijk
Als je graag intern je online marketing wilt gaan oppakken, maar dit op korte termijn niet realistisch is, dan is het een idee om samen te gaan werken met een online marketingbureau dat bereid is om kennis te delen en jouw medewerkers op te leiden. Zo kun je snel van start met marketing, maar stoom je ondertussen wel je eigen team van marketeers klaar.
Twijfel je nog wat voor jou de beste oplossing is? Neem dan gerust contact met ons op via info@mediameisters.nl of 030 877 63 58. We denken graag met je mee!