Of het nou gaat om B2B of B2C, bij MediaMeisters zorgen we er altijd voor dat een Google Ads-campagne optimaal is ingericht. Door ervoor te zorgen dat de relevantie en quality score zo hoog mogelijk zijn, realiseren we een zo gunstig mogelijke CPC en CPA. Dit doen wij onder andere door een combinatie van exact, phrase en modified broad match keywords en relevante ad extensions.

Denk je nou ‘Huh, waar hebben die gasten het over? En wat heb ik daaraan?’ Heel goed, hou dat gevoel vast. Want de kans is groot dat klanten zich precies zo voelen op jóuw website.

Relatietherapie

Een veelgemaakte fout op websites is dat de teksten te veel vanuit het oogpunt van het bedrijf zelf zijn geschreven, in plaats van op de klant gericht. Als bedrijf ben je soms heel trots op je producten en werkwijze en daarom vertel je allerlei achtergrondinformatie, vaak doorspekt met jargon. ‘Wij bieden diverse cursussen’, ‘Onze producten worden gemaakt in China’, ‘Wij hebben onze eigen voorraad’. Voor je klant is dit soort informatie minder relevant. Die wil namelijk gewoon weten ‘What’s in it for me?’ Wat heb je aan je klant te bieden? En waarom moet hij juist bij jou kopen en niet bij de concurrent? Dát is wat je moet vertellen. Een klantrelatie is immers als iedere andere relatie: het succes hangt af van goede communicatie.

Leef je in

Probeer je bij het schrijven van teksten (alle teksten) dus altijd te bedenken wie je klanten precies zijn en of ze al met jou of jouw product bekend zijn. De kans is groot dat mensen die voor het eerst op jouw website komen nog niets weten. Ze weten hoe dan ook minder over je bedrijf dan jij. Probeer daarom altijd bij nul te beginnen en stel jezelf de vraag: Stel dat ik geen (voor)kennis heb, snap ik dan wat hier staat? Geeft wat context en achtergrondinformatie. Neem de bezoeker aan de hand en leg alles duidelijk, stap voor stap uit. Wie ben je, wat heb je te bieden, waarom is dat interessant voor je klant en wat kan men verwachten? Zo weet elke bezoeker precies waar hij aan toe is. Dit geldt overigens niet alleen voor je website, maar bijvoorbeeld ook voor Facebookadvertenties. Een losstaande advertentie moet 100% duidelijk en begrijpelijk zijn, ook voor nieuwe klanten. Kijk maar eens naar onderstaande voorbeeld. Zonder voorkennis heb je waarschijnlijk geen idee waar het precies over gaat of waar het voor dient.

Timing is everything

Bedenk ook altijd goed op welk moment iemand je informatie te zien krijgt. Zijn ze al bekend met je? Hoeveel tijd hebben ze om de informatie te lezen? Een billboard langs de snelweg vol met tekst heeft bijvoorbeeld niet zoveel zin. Niemand die jouw prachtige stukje proza kan lezen als ze met 120 kilometer per uur het billboard voorbij zoeven. Houd het kort en bewaar de uitgebreide informatie voor een website of advertorial.

Zet een hulplijn in

Als je het lastig vindt om te bepalen of je teksten duidelijk genoeg zijn, laat ze dan eens lezen door iemand van buiten je organisatie. Als iemand die weinig weet over jouw producten of die niet zo internet savvy is het ook een duidelijk verhaal vindt, dan zit je wel goed. De moeite die je stopt in heldere communicatie zal absoluut zijn vruchten afwerpen.

1 Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *