Dat mensen niet dol zijn op marketing wisten we al wel. Op menig feestje lachen we nog maar eens een keer minzaam om de vaste grapjes als ‘Oh dus jij bent diegene die mij spullen laat kopen die ik eigenlijk helemaal niet wil hebben haha?’ Maar toen er een artikel voorbijkwam met als titel ‘Marketeer is de klotebaan van de eeuw’, vonden we het toch tijd om eens een lans te breken voor de marketing. Want er zitten ook echt goede kanten aan.

Dát moet ik hebben!

Mensen vinden reclame vaak maar niks, omdat ze zich gemanipuleerd voelen. Wij marketeers smeren hen spullen aan die zij niet willen hebben. Maar hoe zit het dan met de dingen die je wél wilt kopen? Die krijg je ook vaak via reclame te zien. Dat lekkere nieuwe speciaalbiertje dat vanaf volgende week in de schappen ligt. Dat toffe jurkje dat precies bij je nieuwe schoenen past. Al die festivals waar je echt bij móet zijn. Die ontdek je dus ook vaak via marketing. En daar heb je best wel plezier van, toch?

Een betere wereld begint bij jezelf. En bij reclame.

Reclame kan zelfs bijdragen aan een betere wereld. Ja echt. Goede doelen halen veel geld op door middel van bijvoorbeeld tv-reclame, e-mailnieuwsbrieven en Facebookadvertenties. Met dit geld kunnen veel goede dingen worden gedaan, die anders misschien helemaal niet mogelijk waren geweest. Hulp bij de wederopbouw na rampen of geneesmiddelenonderzoek bijvoorbeeld. En denk ook eens aan de grote rol die crowdfunding speelde bij het succes van The Ocean Cleanup.

Nieuwe initiatieven

Mooie, nieuwe initiatieven hebben vaak ook de kickstart van marketing nodig om bij het publiek onder de aandacht te komen. Zo heeft MediaMeisters bijvoorbeeld meegewerkt aan het in de markt zetten van de Untire app, die vermoeide kankerpatiënten helpt om meer energie te krijgen. Een heel mooi initiatief, maar mensen moeten wel weten dat het bestaat. And that’s where marketing comes in. Facebook is bijvoorbeeld heel geschikt om een nieuw concept te introduceren bij een doelgroep, terwijl Google Ads ervoor zorgt dat mensen die op zoek zijn naar een oplossing voor hun probleem bij jouw product uitkomen. Zo begint het balletje te rollen en raken steeds meer mensen bekend met het product.

Dankjewel voor je aandacht

Al met al kan marketing dus ook voor een hoop goede dingen zorgen. Denk daar maar eens aan als je weer een marketeer ontmoet. Op een festival, met een Heineken in je hand, in je outfit van Zalando. Marketeer, toch niet zo’n kutbaan 😉

2 Comments

    • Hoi Remco, Bedankt voor je reactie! Ik denk dat het een combinatie is van beiden. Wat je ziet is communicatie, maar het bereikt jou vaak, omdat je al naar dat andere festival bent geweest of omdat je dat andere speciaalbiertje hebt gekocht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *