Vaak wordt bij het bedenken van een huisstijl of reclamecampagne heel veel tijd en geld besteed aan het ontwerpen van een mooie vormgeving. Over de vraag of de achtergrond wit of gebroken wit moet zijn wordt urenlang vergaderd. Het logo moet nog even 2 pixels naar links en het lettertype is onderwerp van verhitte discussies. Na maanden zwoegen is het resultaat prachtig en pixelperfect. En nu? Nu moet dit schitterende ontwerp onder de aandacht van het publiek gebracht worden. Heeft iemand al aan de marketing gedacht? Nee, niemand?

Regel snel nog even wat marketing

Bovenstaande voorbeeld is natuurlijk lichtelijk overdreven, maar toch niet zover bezijden de waarheid als je misschien zou denken. Vaak wordt er zoveel focus gelegd op een product en de vormgeving dat over het hoofd wordt gezien dat er ook nog een uitgekiende marketingstrategie nodig is, zodat mensen het product ook daadwerkelijk leren kennen. Wanneer dat besef doordringt is het vaak paniekvoetbal; hier en daar worden snel advertentieruimte en impressies ingekocht, maar er zit geen visie achter. Met als gevolg dat de campagne flopt.

‘Ook leuk voor op Facebook’

Onze minister-president heeft eens gezegd ‘weinig met visie te hebben’*. Wij van MediaMeisters zijn het daar grondig mee oneens. Alleen als je op tijd met de marketingstrategie begint kun je een campagne optimaal voeren. Door vooraf te bedenken via welke kanalen je materialen wilt verspreiden, zorg je ervoor dat je de juiste materialen tot je beschikking krijgt. Een veelgemaakte fout is bijvoorbeeld dat wordt gedacht dat dat leuke filmpje en die mooie flyer ook wel kunnen worden ingezet voor Facebook. Maar het ene filmpje is het andere niet, dus vaak blijkt zo’n kunstwerkje te lang, te ‘zwaar’ of het verkeerde bestandsformaat om online ingezet te worden. En die flyer bevat te veel tekst voor adverteren op Facebook. Zonde. Bedenk dus vooraf precies wat je nodig hebt en voor welk kanaal, zodat alles aan de juiste specificaties voldoet.

Oeps, het budget is op

Wat je ook vaak ziet is dat er na het ontwikkelen van die ontzettend gave campagnematerialen geen budget meer over blijkt te zijn om de campagne zelf te voeren. Alle geld zit in de ontwikkeling van commercials, een website en een flashy bannerset. Dus ook nog duizenden euro’s investeren in AdWords en Facebook adverteren? Dat gaat helaas niet. En daar zit je dan met je mooie filmpje dat niemand ooit te zien krijgt. Door tijdig te beginnen met de marketingstrategie voorkom je dit soort ellende.

MediaMeisters to the rescue

Heb je zelf geen tijd of niet de kennis in huis om een online marketingplan uit te stippelen? Dat treft, want het maken van zo’n MeisterPlan is nou net onze expertise. Neem voor meer informatie of een afspraak contact met ons op via 030-8773658 of info@mediameisters.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *