Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: het feit dat je een website of Facebookpagina hebt, betekent niet dat mensen ook weten dat je bedrijf bestaat. Stiekem leeft toch vaak het idee dat zodra je website live staat de bezoekers wel als vanzelf zullen volgen. Misschien heb je zelfs een bepaald doel voor ogen en ga je ervan uit dat verkopen zich op magische wijze vanzelf manifesteren. Helaas: tenzij je een geweldig netwerk hebt zal je er toch voor moeten zorgen dat je online zichtbaar wordt.

Om te zorgen dat je website de aandacht krijgt die hij verdient heb je meestal marketing nodig. Daar moet je dus tijd voor vrijmaken. Je kunt het natuurlijk ook uitbesteden aan een online marketingbureau, maar als je hiervoor geen budget hebt, dan zal je het toch zelf moeten doen. Vanwege het laagdrempelige karakter kiezen ondernemers in dit geval vaak voor social media marketing. Niet onterecht, want je kunt er mooie resultaten mee behalen. Het probleem is dat er, zoals bij zoveel voornemens, doorgaans weinig actie volgt.

Free your mind and the rest will follow

Veel ondernemers nemen zich voor om ‘nu echt wat meer aan (social) marketing te gaan doen’. Toch zien we dat het er in de praktijk vaak niet van komt. Er is wel een Facebookpagina met een paar posts, maar daar blijft het bij. Op zich heel begrijpelijk; je bent druk met je onderneming, dus dit soort ‘bijzaken’ schiet er al snel bij in. De weg naar social succes begint daarom met een verandering van mindset: realiseer je dat je zonder marketing meestal niet vooruitkomt en dat het bij je werk hoort. Plan er dus tijd voor in, net als je doet voor andere taken, zoals factureren en de btw-aangifte. Al je consequent 2 uur per week vrij maakt voor marketing kom je echt al een heel eind.

Nu even concreet

Goed, je bent om, marketing moet. Maar hoe pak je dat dan aan? Geen paniek, met een paar simpele tips helpen we je op weg. Zo helpt het al enorm als je gaat werken met een doel en een concrete planning. Klinkt logisch, maar wat we vaak zien is dat de marketing toch een beetje wordt vergeten en dat dan opeens het besef doordringt ‘Oja! We moeten nog wat op Facebook posten!’ Dan moet er nog even snel iets worden bedacht, waardoor er uiteindelijk een lijst met random posts op je pagina staat waar geen lijn in te ontdekken valt.

Een doel is belangrijk, kijk maar naar voetbal

Begin met bedenken wat je precies wilt bereiken met je social media marketing. Meer likes voor je Facebookpagina? Expertise uitstralen? Verkeer naar je website? Kies je doel en werk hier naartoe. Je kunt natuurlijk ook meerdere doelen hebben, maar probeer niet alles tegelijk te doen. Kies dan de twee belangrijkste en richt je de komende maanden daarop.

Werk vooruit

Als je je doelen helder hebt kun je gaan bedenken wat je wilt posten. Wil je bijvoorbeeld expertise uitstralen, plaats dan blogs en inhoudelijke artikelen. Probeer als het even kan vooruit te werken. Elke week onder druk iets verzinnen is lastig, maar als je alvast wat ideeën hebt liggen wordt het makkelijker. Je kunt je posts via Facebook zelfs alvast inplannen voor de komende weken. Dan hoef je er in principe niet meer aan te denken en hou je ook tijd over om af en toe iets ad hoc te plaatsen. Dit is belangrijk om in te springen op de actualiteit. Als je pas 2 weken later op nieuws inhaakt, dan zijn mensen er al helemaal niet meer mee bezig en zul je minder reacties krijgen.

Hoe kom ik aan content?

Een goede manier om gestructureerd te posten is het maken van een contentkalender. Hierin zet je voor de komende tijd wat je iedere week precies wilt gaan posten. Hoe kom je dan aan die content, horen we je vragen. Nou, dat kan op diverse manieren. Het mooiste is natuurlijk als je zelf content maakt, bijvoorbeeld blogs of filmpjes. Dit is echter tijdrovend, dus je kunt ook nieuwsartikelen, blogs en posts van anderen delen (let op: niet van je concurrent, je wilt mensen immers niet doorverwijzen!).

Om niet elke dag het wereldwijde web te hoeven afstruinen naar interessante content kun je Google Alerts instellen. Dan wordt alle nieuws over het door jou gekozen onderwerp automatisch naar je gemaild. Like pagina’s van bedrijven die je interessant vindt, zodat je hun content kunt delen of inspiratie kunt opdoen. Vraag vrienden en familie om boeiende artikelen naar je door te sturen. Een handig tooltje om content uit te wisselen is bijvoorbeeld SMARP. Op deze manier vind je veel content met een minimum aan inspanning.

Een ander handig tooltje is de inhaakkalender. Hierin staan alle speciale dagen van het jaar. De bekende feestdagen, maar ook meer obscure festiviteiten. Het kan leuk zijn om op deze dagen in te haken met jouw social posts, zeker als ze relevant zijn voor jouw business. Een goede manier om inspiratie op te doen dus.

Waar sta je voor?

Als je het lastig vindt om tekstjes bij je posts te schrijven, dan helpt het om een bedrijfsimago en tone of voice te bedenken. Als je weet dat je bijvoorbeeld binnen de kaders van betrouwbaar (imago) en luchtig (tone of voice) werkt, dan wordt het al een stuk eenvoudiger om snel een tekstje te verzinnen. Imago en tone of voice moeten passen bij je product of dienst en wat je wilt uitstralen als bedrijf. Hou ze vast in al je communicatie om consequent te blijven en je herkenbaarheid te vergroten.

Tot slot een overweging

Ook als je er zelf mee aan de slag wilt is het goed om je te realiseren dat marketing een vak apart is. Pak het dus wel goed aan en zorg dat je er enige kennis van opdoet. Niemand wil immers slechte reclame maken, dat doet meer kwaad dan goed. Als je bijvoorbeeld te vaak content op Facebook zet waar niemand mee interacteert, dan kan het algoritme van Facebook je minder prioriteit geven, waardoor steeds minder mensen je inspanningen zien. Zonde natuurlijk. Als je er echt weinig kaas van hebt gegeten kun je daarom misschien beter wel een bureau inschakelen. De kosten zullen zich vanzelf terugverdienen. En jij hebt weer 2 uurtjes per week extra tijd voor andere dingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *