Het was even spannend, maar je hebt de stap gewaagd: je hebt een online marketingbureau in de arm genomen om van jouw webshop een daverend succes te maken. Maar na een paar maanden blijkt het aantal verkopen vies tegen te vallen. Je had er meer van verwacht. In lichte paniek bel je het bureau, want ze doen vast iets verkeerd…

Nou kan het zijn dat het marketingbureau inderdaad niet goed functioneert, maar durf ook hand in eigen boezem te steken en eens kritisch te kijken naar jouw website en product. Misschien gaat het dáár wel mis. Als mensen immers Googelen naar ‘blauwe herensokken kopen‘ en die op jouw website kunnen vinden, maar ze alsnog niet kopen, dan is er iets anders aan de hand. Kortom, je kunt oneindig veel relevant verkeer naar een website sturen, als mensen daar afhaken verkoop je alsnog niets.

Wat was er ook alweer met Rome?

Maar laten we eerst eens beginnen bij je verwachtingen. Hoe concreet waren die? En waren ze realistisch? Rome is niet in één dag gebouwd en ook giganten als Bol.com zijn ooit klein begonnen. Als je verwacht dat je na een maand bekend bent in de markt en enorme winsten boekt, dan kom je bedrogen uit. Geef het tijd. Vraag je marketingbureau naar een realistische inschatting van het aantal verkopen over de komende maanden en focus je daarop.

MagicMeisters

We geven het niet graag toe, maar we kunnen niet toveren. Van een drol kun je geen gebakje maken. Natuurlijk kunnen we er een vlaggetje insteken en het aan heel veel mensen laten zien, maar wie gaat het eten? Niet schrikken, maar de drol in dit verhaal zou dus zomaar jouw webshop kunnen zijn. Als die slecht functioneert of niet de juiste mogelijkheden biedt, dan haken kopers af. Onduidelijke navigatie, taalfouten en de afwezigheid van belangrijke betaalmethoden, zoals iDEAL, zijn bijvoorbeeld conversiekillers.

Check out the competition

Kijk ook eens naar je concurrentie en eventueel je resellers. Als andere webshops hetzelfde product aanbieden, maar tegen een lagere prijs, met snellere levering en zonder bezorgkosten, dan zullen mensen toch echt bij je concurrent bestellen. Want waarom zouden ze langer gaan wachten op een duurder product? Hebben andere websites reviews en de jouwe niet? Dan is het zaak om ook zo snel mogelijk (goede én echte) reviews te gaan verzamelen. Mensen kopen nou eenmaal liever bij een site die door anderen al als betrouwbaar is aangemerkt.

Naast de kwaliteit van je concullega’s maakt de hoeveelheid concurrentie natuurlijk eveneens een groot verschil. Als je een product verkoopt dat bij veel andere webshops verkrijgbaar is, dan moet je extra je best doen om op te vallen en echt betere service te bieden. Anders is de kans helaas erg groot dat ze je ondersneeuwen, zeker als zij grotere marketingbudgetten hebben dan jij.

“Ik kijk nog even verder...”

Tot slot kan het ook nog zijn dat je een inferieur product aanbiedt binnen de productgroep. Wellicht zijn er goedkopere varianten te koop die evenveel mogelijkheden hebben als jouw pareltje. Of die misschien iets duurder zijn, maar ruimschoots meer te bieden hebben. Met een langere levensduur. Allemaal redenen waarom mensen bij de concurrent kopen. Vraag je altijd goed af of er wel behoefte is aan jouw product. Zitten consumenten erop te wachten? Als het antwoord ‘nee’ is, dan kun je je hooguit alleen nog maar onderscheiden door te stunten met de prijs.

Winter is coming

Het seizoen kan natuurlijk ook een rol spelen in het verkoopsucces. Als je jouw prachtige bikiniwebshop midwinter lanceert, dan is het niet zo raar dat de verkopen tegenvallen. Geef de hoop dus niet op en gebruik deze tijd om te leren en optimaliseren.

En nu?

Als je graag een verklaring wilt voor tegenvallende resultaten, ga dan gewoon in gesprek met je marketingbureau. Samen kunnen jullie in kaart brengen waar de knelpunten zitten. Een funnelanalyse kan bijvoorbeeld verhelderend zijn, omdat deze weergeeft op welke punten websitebezoekers afhaken. Soms kan de oplossing simpel zijn. Een concurrentieanalyse kan eveneens nuttig zijn. Zo kom je erachter of je op een bepaald vlak tekort schiet. Tot slot: geduld is een schone zaak. Geef zowel de marketing als je webshop de kans om te groeien en trek niet te snel de stekker eruit. Wie weet word je uiteindelijk dan wel de nieuwe Bol.com…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *