Een vraag die wij vaak horen is ‘Hoe krijg ik meer likes en bereik op Facebook?’ Een goede vraag, want zeker als je net van start gaat met je bedrijfspagina kan het best een uitdaging zijn om volgers te vergaren. Daarom hier een paar tips van de Meisters, helemaal gratis en voor niets.

Stap in de opwaartse spiraal

Je kunt een aantal dingen doen om meer bereik voor je posts te creëren. Ten eerste is het belangrijk om zichtbaar te zijn en te blijven, dus post regelmatig op Facebook. Liefst een paar keer per week. Als je te weinig post zullen mensen je minder snel volgen, omdat je te weinig meerwaarde biedt. Als het algoritme van Facebook opmerkt dat weinig mensen jouw pagina interessant lijken te vinden, dan zal je ook steeds minder goed vertoond worden. Wat er op zijn beurt weer voor zorgt dat minder mensen jouw posts zien, een downward spiral. Andersom geldt ook dat posts met een hoge engagement door Facebook worden beloond met meer bereik.

Wees relevant

Zorg voor interessante en actuele content. Als je nieuws deelt dat al enkele dagen of weken oud is, dan is het geen nieuws meer en zal er dus niet meer mee ge-engaged worden. Wat je post moet relevant zijn voor je volgers, zodat de kans groter wordt dat zij ermee gaan interacteren. Interactie kun je ook uitlokken door vragen te stellen en door een call to action toe te voegen, zoals ‘Lees meer’, ‘Like onze pagina’ of ‘Neem contact met ons op’.

Trek aandacht

Je kunt hashtags in je posts gebruiken, zodat mensen die zoeken naar een bepaald onderwerp je post kunnen vinden. Zo bereik je wellicht nieuwe volgers. Tag -indien relevant en mogelijk- mensen en instanties in je post om hun aandacht te trekken. De kans is dan dat zij jouw bericht delen op hun pagina, wat je bereik vergroot. Als je ziet dat nieuwe mensen je post hebben geliked, maar je Facebookpagina nog niet liken, nodig ze dan uit om dat wel te doen. Vaak krijg je hiervan al automatisch een melding van Facebook. Dit is een effectieve manier om nieuwe volgers te werven.

Friends with benefits

Een simpele truc is ook om vrienden en familie te vragen om jouw Facebookpagina en posts te liken en delen. Zij zijn per slot van rekening je grootste fans en je moet ergens beginnen, toch? Zo creëer je zeker in het begin, als je nog weinig volgers hebt, wat momentum.

Wij van wc-eend

Als online marketingbureau raden we natuurlijk graag social advertising aan. Dit kan al vanaf een paar euro per bericht, maar het kan je bereik echt flink vergroten. Door je doelgroep zo specifiek mogelijk te selecteren gebruik je je budget optimaal. Dit is met Facebook heel eenvoudig. Je kunt heel precies aangeven welke mensen jouw advertenties te zien moeten krijgen. Denk bijvoorbeeld aan kenmerken als leeftijd, geslacht, woonplaats, interesses en opleiding.

Bij het aanmaken van de advertentie kun je zelf bepalen hoe hoog je budget mag zijn en hoe lang de advertentie moet gaan lopen. Ook kun je aangeven wat het doel van je advertentie is. Wil je bijvoorbeeld zoveel mogelijk bezoekers naar je website sturen, dan kies je voor het doel ‘traffic/verkeer’. Wil je dat zoveel mogelijk mensen je video bekijken? Kies voor doel ‘video views’. Zo zijn er nog diverse andere opties, zoals engagement, likes en event responses. Door zowel doel als doelgroep goed in te stellen haal je het maximale uit je budget.

Think outside the Facebox

Misschien had je er nog niet aan gedacht, maar je kunt ook likes werven buiten je Facebookpagina om. Een simpele manier is om op je website duidelijk te verwijzen naar je Facebookpagina en bezoekers op te roepen om deze te liken. Vertel daarbij wat het hen oplevert, bijvoorbeeld dat je op Facebook altijd als eerste op hoogte bent van nieuwe acties.

Doe je aan e-mailmarketing? Zet dan een like button of verwijzing naar je Facebookpagina in je nieuwsbrieven en servicemails. Gezien de mensen in jouw mailbestand al interesse in jouw bedrijf hebben getoond, is de kans groter dat zij je ook op Facebook zullen volgen.

Heb je veel contact met klanten en leveranciers via e-mail? Verwijs dan naar je Facebookpagina in je e-mailhandtekening. Simpel en effectief.

Nu we het er toch over hebben… Volg jij ons eigenlijk al op Facebook? Like MediaMeisters en lees alles over onze mosterdvoorraad, de company Solex en natuurlijk onze visie op online marketing.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *