Stel, je hebt een date waarvan je hoopt dat het écht iets gaat worden. Ga jij dan in je vieze kleren, zonder geld en zonder plan met je nieuwe liefde op stap? Nee toch? Wij van MediaMeisters vinden het tijd dat je online marketing gaat behandelen alsof het de nieuwe liefde van je leven is. En wel hierom…

Online marketing bestaat inmiddels al heel wat jaren. Kanalen als Google AdWords, e-mailmarketing en Facebook hebben hun effectiviteit ruimschoots bewezen. Toch blijft online marketing nog vaak een ondergeschoven kindje. Onterecht, vinden wij.

Online versus offline marketing

Voor traditionele media, zoals tv en radio, worden met gemak enorme budgetten vrijgemaakt. Voor tienduizenden of tonnen euro’s worden commercials gemaakt en uitgezonden. Dat is men min of meer gewend. Online marketing wordt er vaak ‘een beetje bij gedaan’. Dat is heel zonde, want niet alleen is al jaren de trend te zien dat mensen steeds meer online leven en dat offline media aan populariteit inboeten, online marketing biedt ook nog eens een heel scala aan voordelen ten opzichte van traditionele media.

Scherpschutter of schieten met hagel?

Een van de belangrijkste voordelen van online ten opzichte van offline is de meetbaarheid. Je weet precies wat elke marketingeuro je oplevert. Dat is bij andere media vaak niet zo duidelijk. Ook de specifieke targeting is een groot voordeel. Waar je op televisie je boodschap naar een heel brede doelgroep zendt, kun je op Facebook bijvoorbeeld precies die mensen selecteren die je wilt bereiken. Het is schieten met hagel versus scherpschieten. Daarnaast is de relevantie van online marketing erg hoog: je bent doorgaans aanwezig op het moment dat mensen al interesse tonen in je bedrijf of product. Hierbij kun je ook nog eens continu optimaliseren, in tegenstelling tot bij een mediaflight van traditionele media. Het rendement is hierdoor vaak erg gunstig. Toch leeft bij veel bedrijven nog het idee dat online marketing ‘niet werkt’.

Waar gaat het mis?

In de gevallen dat online marketing weinig oplevert is de oorzaak vaak direct duidelijk: er wordt te weinig tijd en geld in geïnvesteerd. Er wordt met een klein budget geadverteerd en er komt dus ook weinig omzet uit. Het budget wordt wegens tegenvallende resultaten verlaagd en zo kom je in een neerwaartse spiraal terecht met als conclusie: online marketing werkt niet. Een andere oorzaak is dat ervoor wordt gekozen om geen specialist op online marketing te zetten. Het inhuren van een bureau lijkt duur, dus de campagne wordt uitbesteed aan een medewerker of familielid, die er eigenlijk geen verstand van heeft. Dat lijkt goedkoper, maar kost uiteindelijk juist geld, omdat de kanalen niet optimaal worden ingezet. Online marketing is écht een vak.

Hoe het wél werkt

Wij van MediaMeisters staan vierkant achter online marketing. Als je het maar goed doet. Er zijn namelijk een paar voorwaarden die heel bepalend zijn voor het succes van jouw campagnes. De eerste is lef. Durf je echt geld te investeren en bovendien te experimenteren? Online marketing is namelijk niet one size fits all, je moet soms dingen uittesten. Als je dit aandurft krijg je uiteindelijk de allerbeste marketingmix met optimaal resultaat. Door te voorzichtig te zijn doe je jezelf tekort. Maak ook voldoende tijd vrij voor online marketing en wees snel en daadkrachtig. Actueel zijn is, met name op social media, heel belangrijk. Ad hoc actie kan dus vereist zijn.

Waar het, kortom, op neerkomt is dat online marketing niet langer een bijzaak zou moeten zijn. Maak het tot een volwaardig onderdeel van je totale marketingstrategie. Zie het maar als die date: als je er echt tijd, geld en aandacht aan besteedt is de kans op een succesvolle afloop een stuk groter 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *