Het bijhouden van social media is vaak al lastig genoeg. Bereik creëren blijkt een lastige opgave, om nog maar niet beginnen over de ROI. Dan komt er ook nog eens employee advocacy om de hoek kijken, waarbij jij de social reach van je organisatie kunt vergroten door inzet van je eigen ambassadeurs. Help! Waar haal je de tijd vandaan?!

Employee advocacy is het proces waarbij medewerkers van een organisatie zich inzetten om de missie, waarden en doelen van de organisatie te promoten en te ondersteunen. Enorm belangrijk dus om jezelf als merk in de markt te zetten. De tijd van uitsluitend post via een bedrijfspagina is voorbij. De meeste reach bereik je door inzet van je medewerkers.

It’s a numbers game

Voordat je denkt: maar wat is nu eigenlijk het nut van employee advocacy? Zetten wij even wat cijfers op een rij:

  • 98% van medewerkers gebruikt tenminste één social media site voor persoonlijk gebruik. Hiervan post al ruim 50% over de organisatie waar zij werken.
  • Updates van bedrijven worden 24 keer meer gedeeld als zij worden verzonden door medewerkers vs de organisatie.
  • Content die wordt gedeeld door medewerkers, krijgt 8x meer engagement dan content gedeeld door bedrijfspagina’s.

Verhoogde merkbekendheid

Employee advocacy kan de merkbekendheid van jouw organisatie vergroten. Door medewerkers aan te moedigen zelf content te delen, bereik je een veel breder publiek. Bovendien hebben berichten die worden gedeeld door eigen medewerkers een hogere geloofwaardigheid en worden ze meer vertrouwd dan berichten die afkomstig zijn van het merk zelf. Daardoor draagt het bij aan de positionering van jouw merk en kun jij jouw organisatie neerzetten als betrouwbaar.

Verbeterde reputatie

Employee advocacy kan ook bijdragen aan het verbeteren van de reputatie van een organisatie. Wanneer medewerkers positieve berichten delen over hun bedrijf, wordt dit gezien als een teken van trots en betrokkenheid. Dit kan zorgen voor een positief gevoel rondom het merk van je bedrijf.

Verhoogde betrokkenheid

Tot slot kan employee advocacy ook helpen bij het vergroten van de betrokkenheid van medewerkers. Door het delen van berichten en content van de organisatie op sociale media voelen medewerkers zich meer betrokken bij de organisatie en hun werk. Dit kan op zijn beurt leiden tot een hogere medewerkerstevredenheid en -betrokkenheid.

Maar, hoe dan?

Zo gezegd, zo gedaan. Toch? Wel met de SocialMeister. Met onze tool creëer je binnen 1 minuut social media posts, zet ze uit naar jouw zakelijke bedrijfspagina’s op LinkedIn, Facebook, Instagram en Twitter én door jou geselecteerde brand ambassadors, medewerkers en zakenpartners. Zo zorg je er dus heel gemakkelijk voor dat de juiste content bij de juiste mensen terecht komt én gemakkelijk door hun kan worden gedeeld. Ook kunnen medewerkers via de SocialMeister zelf input voor berichten indienen, waardoor de lijnen nog korter worden. Employee advocacy was nog nooit zo makkelijk!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil jij ook op de hoogte blijven over wat er speelt op het gebied van online en contentmarketing? En wil je weten hoe wij tegen ontwikkelingen aankijken met behulp van ons GBV*? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief.

*Gezond Boeren Verstand ®

Met het invoeren van mijn gegevens geef ik toestemming om contact met mij op te nemen.