LinkedIn is een krachtig platform voor professionals en bedrijven om hun netwerk uit te breiden, carrièremogelijkheden te verkennen en hun merk te promoten. Maar net als bij elk ander sociaal mediaplatform, speelt het algoritme van LinkedIn een cruciale rol in hoe content wordt weergegeven en verspreid. Wij geven je 7 tips om het algoritme van LinkedIn de baas te worden.
1. Relevantie is de sleutel
Het algoritme van LinkedIn is gericht op het tonen van relevante content aan gebruikers. Daarom is het belangrijk om berichten te maken die relevant zijn voor jóuw doelgroep. Hou dus altijd voor ogen wat de interesse en behoefte is van de personen die je wilt bereiken, en speel daar op in.
2. Interactie op LinkedIn
Het algoritme van LinkedIn wordt ook geactiveerd door interactie. Berichten die reacties, likes en shares genereren, hebben meer kans om in de feed van mensen te verschijnen. Daarom is het belangrijk om berichten te maken die mensen aansporen om te reageren en deel te nemen aan de conversatie. Vooral reacties zijn op LinkedIn heel waardevol en worden door het algoritme goed beoordeeld waardoor jouw post een betere positie krijgt.
3. Timing moet je goed timen
Het tijdstip waarop jij je bericht plaatst, kan ook invloed hebben op de zichtbaarheid. Berichten die worden geplaatst op momenten dat jouw doelgroep actief is, hebben meer kans om te worden gezien en betrokkenheid te genereren. Zoals hierboven ook gezegd is interactie enorm belangrijk om het algoritme te kunnen beïnvloeden. Probeer daarom te achterhalen wanneer je doelgroep het meest actief is en plaats berichten op die momenten.
4. Content afwisselen
Wissel je content af en zorg voor méér dan alleen tekst. Zo krijgen berichten met afbeeldingen twee keer zoveel reacties als enkel tekstberichten.
Ook LinkedIn heeft de afgelopen jaren sterk ingezet op video-inhoud. Berichten die video’s bevatten, hebben meer kans om betrokkenheid te genereren en in de feed van mensen te verschijnen. Berichten met video’s krijgen wel vijf keer meer interactie!
5. Maak gebruik van hashtags
Hashtags zijn een geweldige manier om je berichten te categoriseren en zichtbaarder te maken voor mensen die geïnteresseerd zijn in dat onderwerp. Blijf echter wel kritisch. LinkedIn raadt aan niet meer dan drie hashtags per post te gebruiken. De kans is anders groter dat je als spam wordt gemarkeerd.
6. Blijf consistent
Consistentie is belangrijk op LinkedIn. Als u regelmatig waardevolle en relevante inhoud deelt, zal uw publiek uw berichten eerder zien en betrokkenheid genereren. Probeer daarom een regelmatig schema te volgen om uw berichten te plaatsen.
7. Meten is weten
Het is belangrijk om uw resultaten te analyseren om te begrijpen wat werkt en wat niet. LinkedIn biedt analysehulpmiddelen waarmee je inzicht kunt krijgen in de prestaties van uw berichten. Gebruik deze gegevens om uw strategie aan te passen en te verbeteren. Hulp nodig? De Meisters helpen je graag bij de strategie en optimalisatie!
Maar, hoe werkt dat LinkedIn algoritme dan?!
Nu je weet hóe jij je content moet aanpassen voor LinkedIn, is het ook waardevol om te weten wat het LinkedIn-algoritme nou precies inhoudt. In je hoofd zie je misschien een grote, gevaarlijke machine. Maar niets is minder waar. Voor het algoritme wordt het model gehanteerd die je hieronder kunt zien Deze bestaat uit vier fases:
