Je zult het vast herkennen: je ziet én erkend het belang van aanwezigheid op je social media kanalen. Je hebt misschien ook wel voldoende content, maar het komt er niet van om je kanalen consistent te onderhouden. Deze vraag zien wij vaak voorbij komen. Het succes van een sterke online aanwezigheid en effectieve contentmarketing hangt af van consistentie in contentcreatie. En er is eigenlijk één hulpmiddel die deze consistentie kan waarborgen: de contentkalender.
In zes stappen zullen wij je je laten zien hoe je een doordachte en praktische contentkalender kunt optuigen.

Stap 1: Leer je doelgroep kennen

Voordat aan de slag gaat met het maken van een contentkalender, is het heel belangrijk om haarfijn te weten wie je doelgroep is en welke doelen je nastreeft. Wat wil je bereiken met je content? Welke interesses leven er onder je doelgroep en waarop wil je ze triggeren? En wat wil jij je doelgroep meegeven? Breng dit voor jezelf goed in kaart. Want: deze inzichten vormen de bouwstenen voor relevante content.

Stap 2: Kies het perfecte format

Bepaal welke soorten content je wilt maken, zoals blogposts, video’s, infographics, sociale-mediaposts, en meer. Welke speekt jouw doelgroep aan? Verschillende formaten kunnen verschillende doelen dienen en verschillende platforms aanspreken. Zorg ervoor dat je contentformat past bij zowel je doelgroep als je merkidentiteit. Kortom, kies je contentformaten gebaseerd op zowel de voorkeuren van je doelgroep als de waarden van je merk. Zo creëer je een totaalplaatje  die zorgt voor een impactvolle contentervaring.

Stap 3: Kies de frequentie

Stel vast hoe vaak je content de wereld in wilt sturen. Dit kan variëren van dagelijks tot wekelijks, afhankelijk van je capaciteiten en doelstellingen. Uiteraard zonder in te leveren op kwaliteit. Waar mogelijk kun je ook gebruik maken van externe ondersteuning bij het creëren van content.

Onthoud dat de frequentie waarmee je content de wereld in stuurt, samen met de kwaliteit en relevantie ervan, een belangrijke rol speelt. Het vinden van de juiste balans is een doorlopend proces waar je ook echt aandacht aan moet blijven besteden.

Stap 4: Ontwikkel je contentstrategie

Bij het bedenken van welk soort content je moet plaatsen, is een handige vuistregel om je te houden aan de 80/20-regel: 80% van je berichten moeten gericht zijn op het betrekken, informeren of vermaken van je publiek, en de overige 20% moet worden gebruikt om je merk te promoten.
Hou bij het bedenken van je strategie ook voor ogen wat in het verleden heeft gewerkt voor je merk. Kijk terug naar je best presterende berichten om te zien welk type content de beste respons kreeg. En denk ook na over: wat is je doel? Met welk doel wil jij je social media berichten met de wereld delen? Breng dat eens in kaart.

Stap 5: Plan je Content

Begin met het vullen van je contentkalender. Houd rekening met trends, feestdagen, evenementen en relevante data in je branche. Hiervoor kun je gebruik maken van de Issuekalender. Wissel ook je soort content en boodschap af zodat je diverse social media post hebt. Zorg er voornamelijk voor dat je alle onderwerpen klaar hebt staan. Daarna kun je ook verder met het aanvullen van de content en de teksten. En: vergeet vooral de bijhorende hashtags niet!

Stap 6: Monitor en pas aan

Houd je contentkalender regelmatig in de gaten om te zien hoe goed je planning wordt uitgevoerd. Je kunt je contentkalender gaandeweg aanpassen aan de resultaten die je ziet. Denk hierbij aan clicks, websitebezoeken, likes op de post. Dit is hele waardevolle informatie die je kunt gebruiken om je content bij te sturen. Een contentkalender is dus niet in beton gegoten!

Conclusie

Een goed doordachte contentkalender is onmisbaar voor elke contentmarketeer. Het bewaakt de consistentie, zorgt voor een duidelijke koers op inhoud en verhoogt de efficiëntie van zowel je contentproductie als je agenda.
Ondersteuning nodig bij het bouwen van een contentkalender? Wij denken graag zowel met je mee. Zowel in de voorbereiding als de uitwerking.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil jij ook op de hoogte blijven over wat er speelt op het gebied van online en contentmarketing? En wil je weten hoe wij tegen ontwikkelingen aankijken met behulp van ons GBV*? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief.

*Gezond Boeren Verstand ®

Met het invoeren van mijn gegevens geef ik toestemming om contact met mij op te nemen.